10 lucruri înainte să începi facultatea – organizare
Ca student în anul 5 la UMF “Carol Davila” pot să zic că am adunat destul de multă experiență cu începuturile de “an școlar”, atât în cei 4 ani petrecuți ca elev la Colegiul Național Gheorghe Lazăr, cât și în facultate – însă mai am încă 2 ani de perfecționat ca să închei și eu tot acest drum academic pe care mi l-am ales. Astfel, mai jos am lăsat 10 lucruri pe care le-am învățat de-a lungul anilor și care mă ajută în prezent să fiu cât de pregătit cu putință pentru un nou început.
1. Stationery declutter
Primul lucru de care ar fi bine să ai grijă atunci când te pregătești de facultate este să ai toate accesoriile necesare. Mai ales după ce renunți la ghiozdanul pentru liceu, vei descoperi că nu prea ai nevoie de 10 pixuri, 20 highlight-uni și cine știe câte alte creioane ca să-ți subliniezi notițele de curs. Dacă asta e singura metodă care funcționează cu adevărat pentru tine, atunci nu mă asculta pe mine, dar să știi că nu e cea mai eficientă metodă. Să nu crezi că nu găsesc și eu satisfacția atunci când mă pun să îmi sistematizez cursurile, dar încerc din toate puterile să mă rezum doar la cele câteva idei mari – iar sutele de instrumente de scris din care să alegi nu o să facă procesul mai ușor.
În loc să cumpăr seturi, prefer să caut lucruri care îmi aduc valoare, nu doar obiecte dispensabile. Asta ar putea fi de asemenea și un foarte bun sfat financiar, chiar dacă la început vei cheltui poate la fel de mulți bani pe mai puține produse, dar în final lucrurile în care ai investit te vor ține mai mult timp. Pe de-o parte vei găsi mai multă plăcere luând notițe, iar pe de altă parte este și un exercițiu prin care să înveți să ai mai multă grijă de ceea ce ai deja. Investește într-un stilou elegant cu cerneală neagră ca să nu-ți strici scrisul, într-un jurnal cool pe care să îl iei peste tot cu tine sau chiar și în câteva markere cu pensulă ca cele de la TOMBOW.
2. Bullet journal
Nimic nu se compară cu organizatorul clasic – pixul și jurnalul, iar în cazul acesta stiloul și bullet journal-ul pe care mă bazez mereu în cele mai stresante situații. În fiecare început de an îmi place să mă familiarizez cu noul program, astfel că la începutul agendei îmi copiez cu mare răbdare calendarul universitar cu toate stagiile, zilele libere sau vacanțe și highlight-uiesc cu atenție săptămânile de examene. Ca rezumat al anului, îmi copiez tabelul cu ore și credite pe care îl completez pe parcurs ca să pot ține evidența mediei generale. Acum, pentru că anul meu este împărțit în câteva stagii, la fiecare nou început de agendă îmi fac loc pentru programul săptămânal, cu zilele de mers fizic și zilele de stat acasă, iar apoi continui cu planul de învățare pe zile – ceea ce mă motivează să mă apuc din timp de toate ca să le pot duce până la capăt.
Vezi aici cum arăta un monthly planner la mine în agendă și vezi cum poți să-l adaptezi pentru nevoile tale.
3. Google Calendar
Dacă tot am amintit de organizarea clasică, vreau să îți zic că nu aș putea trăi fără Google Calendar. De la programarea cursurilor cu link-urile de Meet, la remindere pentru stagiile fizice și deadline-uri pentru proiecte – Google Calendar e un tool care mă ajută să țin pasul cu tot haosul acestei digitalizări bruște a cursurilor. Pe de altă parte, poate fi un tool cel puțin la fel de important pentru organizarea vieții personale, să găsești timpul de a te strecura în programul super ocupat al prietenilor tăi sau să ții pasul cu diferitele programări sau evenimente. Deși prefer stiloul și bullet journal-ul ca să păstrez toate notițele și amintirile în format fizic, Google Calendar vine ca o completare esențială, deoarece nu plec nicăieri fără telefonul care mă anunță cu 10 minute înainte de orice eveniment.
Vă las aici un tutorial cu lucrurile de bază pe google calendar.
4. Digital declutter
Dacă școala a trecut în online, asta înseamnă că agitația din ghiozdan s-a mutat pe Desktop. Dacă nu te-ai familiarizat de la începutul primului an cu organizarea digitală, cred că deja s-au strâns mult prea multe foldere în care trebuie să faci curat. Cu toate astea, niciodată nu e prea târziu să începi curățenia digitală. Fie că îți organizezi notițele, proiectele și cărțile într-un SSD extern (eu folosesc așa ceva de la Samsung) sau pe un drive online, trebuie neapărat să-ți faci timp să te asiguri că ți-ai salvat toate lucrurile valoroase pe care le-ai învățat în facultate sau pe care vrei să le aprofundezi.
În primul rând, verifică prin toate fișierele trimise pe grupurile de colegi de pe whatsapp, din classroom sau de pe mail ca să te asiguri că ai recuperat tot. Apoi, nu uita să-ți organizezi fișierele astfel încât să îți fie ușor să găsești orice cauți, fie pentru tine, fie pentru colegii sau prietenii tăi. Nu pot număra de câte ori mi-au fost de ajutor colegii mai mari cu recomandările sau chiar propriile lor notițe de curs! Nu în ultimul rând, șterge orice nu mai îți e de folos. Curăță memoria laptopului, telefonului și tabletei ca să poți face loc pentru următoarele cursuri, dar nu te opri doar la materialele pentru universitate sau școală – salvează-ți în sfârșit toate pozele și filmulețele de pe telefon și șterge ce nu mai ai nevoie, sau încearcă să faci curat în căsuța de mailuri.
5. Build habits
Nu e niciodată ușor să te reîntorci la școală sau la facultate, mai ales după o vară lungă plină de relaxare și distracții. Cred că mulți, inclusiv și eu, vedem această pauză ca pe o ruptură academică, iar întoarcerea la lucru poate fi o adevărată provocare, de la o lupta fizică până la o povară psihică. Dacă tu nu simți asta, poate deja ai aflat cum să construiești obiceiuri care rezistă în timp, dar dacă nu atunci lasă-mă să împărtășesc eu câteva dintre secretele pe care le-am aflat.
Obiceiurile sunt acele lucruri pe care le facem în mod repetat și devin un automatism în viața noastră – nu trebuie să gândim prea mult ca să le încorporăm cu ușurință zi de zi. Nu e nevoie să consumăm prea multă energie sau efort pentru ele, dar avem satisfacția și toate avantajele asociate. Un obicei poate fi orice, începând cu făcutul patului de dimineață sau băutul unei cantități adecvate de apă pe zi, până la învățatul câte puțin în fiecare zi, scrisul în jurnal sau mersul regulat la sală.
Unul dintre cele mai importante lucruri pe care ai putea să le înveți înainte de a te întoarce la facultate este să păstrezi un obicei bun și sănătos, iar răspunsul de care ai nevoie e deja la tine – tu ce fel de persoană ești? În loc să te concentrezi pe rezultate sau pe activitățile cu care crezi că ar fi bine să te familiarizezi, cum ar fi să te apuci să înveți din timp, încearcă să descoperi cine ești tu ca persoană. Dacă tu ești o persoană organizată, atunci probabil îți faci patul în fiecare dimineață și poate ții un jurnal. Dacă ești un student studios, atunci probabil citești din cursuri cel puțin o oră pe zi ca să ții pasul cu materia. Nu-ți dori să devii ceva ce nu simți că ți se potrivește, dar încearcă să îți dai seama cine ești și definește asta. Schimbă expresia “mi-aș dori să fiu o persoană mai organizată” cu “sunt persoana care face asta pentru că sunt organizat”. Nu trebuie să faci toate schimbările peste noapte, dar poți începe cu orice pas ai la îndemână sau orice obicei pe care deja ți l-ai însușit. Poți încerca să faci o listă cu toate obiceiurile bune sau rele pe care le ai deja și să o continui cu obiceiurile pe care ți-ar plăcea să ți le însușești.
Toate aceste idei sunt mult mai bine explicate în cartea “Atomic Habits” scrisă de James Clear (vezi cartea aici). Chiar dacă eu de obicei nu prea cred în cărțile de dezvoltare personală, am găsit aici niște idei super frumos explicate și numeroase exerciții de schimbare a percepției asupra obiceiurilor personale.
6. Set Achievements
Cheia succesului nu este doar să-ți setezi obiective, dar mai degrabă să-ți setezi sistemul pe care trebuie să îl urmărești ca să ajungi acolo unde vrei să fii. Astfel spus, este important să te gândești ce vrei să obții anul acesta, dar nu e suficient să te gândești doar la rezultate. De data asta încearcă să mergi mai departe și să te gândești ce ai putea face în mod concret ca să fii cu 1% mai bun de la o zi la alta, iar la finalul anului să fii mai aproape de rezultate pe care le-ai sperat. Astfel, dacă vorbim de note, nu te concentra doar pe faptul că vrei să ai o medie mai mare anul acesta, ci gândește-te ce poți face în fiecare zi ca să ai rezultatele dorite – să parcurgi în fiecare zi cu 10 pagini mai mult, să petreci în fiecare zi cu 10 minute mai mult învățând notițele de curs, să renunți la orele întregi de Netflix din fiecare seară, să nu mai stai să transcrii ideile și să te apuci direct de învățat etc. Încearcă să îți faci un obicei cuantificabil de care să te ții în fiecare zi și leagă-l de ceva ce oricum îți aduce plăcere. De exemplu, rezervă-ți 10 minute de citit imediat după ce ți-ai făcut cafeaua, iar în fiecare zi cu câte 2 minute mai mult, până te obișnuiești cu o oră întreagă de recapitulare. Dacă nu e suficient, lasă cursul pe masă cu o seară înainte, lângă ceașca pe care urmează să o umpli cu cafea de dimineață, astfel încât cele două obiceiuri să se completeze reciproc. Nu-ți mai lăsa obiectivele la voia întâmplării și crează-ți mediul perfect pentru reușită.
7. Environmental design
O componentă foarte importantă în succesul unor obiceiuri bune este mediul înconjurător. Cred că fiecare dintre noi a experimentat numeroasele dezavantaje ale studiului de acasă, dar probabil lucrul pe care l-am observat cu toții a fost cât de greu este să găsești motivația de a începe atunci când n-ai unde să mai mergi. Pentru mine a fost cu adevărat o provocare să-mi găsesc un nou loc de studiu, pentru că orele online deja îmi umpleau până la refuz răbdarea de a sta în același scaun și am ajuns să cheltui prea mulți bani pe cafele ca să pot să mă așez cât a fost timp frumos la o terasă. Astfel, este extrem de important să ai un loc special pentru fiecare scop – un loc din care să îți ții cursurile online, un altul din care să înveți, un colț special pentru citit, altele decât locurile pe care ți le-ai ales pentru obiceiurile relaxante sau creative, când mănânci, faci puzzle-uri sau te așezi la masă cu prietenii. Asta nu înseamnă că trebuie să ne mutăm într-un palat ca să fim productivi, doar să ne aranjăm locul și să creăm atmosfera potrivită pentru fiecare ocazie atunci când avem de lucru. Tot ce ai nevoie sunt o masă și un scaun la care să te așezi ca să nu mai stai cu cărțile în pat sau pe canapeaua de unde nu te vei mai ridica, pentru că tot de acolo deschizi și Netflix-ul sau butonezi laptopul și telefonul pe social media. Stai pe o parte a mesei unde ți-ai aranjat laptopul și notițele ca să lucrezi și stai pe cealaltă parte doar când e timpul să mănânci. Evită să stai la aceeași masă atunci când pierzi vremea pe YouTube sau cauți un serial și găsește-ți un loc cu adevărat confortabil pentru activitățile din timpul liber. Astfel, atunci când te vei așeza data viitoare pe scaun vei știi exact de ce ți-ai ales locul – dacă e timpul de studiu sau nu.
8. Find Discipline
Una dintre cele mai dificile idei cu care am trebuit să mă obișnuiesc a fost că nu motivația era ceea ce îmi lipsea. Cred că cu toții trecem printr-o etapă a vieții când dăm vina pe motivație pentru toate lucrurile pentru care nu avem energie, când de fapt este o problemă a disciplinei sau a felului în care tratăm deadline-urile. Cred cu convingere că oamenii sunt cu toții procrastinatori, dar unii dintre ei și-au găsit autodisciplina prin care acum pot ascunde cu ușurință realitatea. Mie îmi place foarte tare acest Ted Talk despre procrastinare pe care îl urmăresc cel puțin o dată pe an. În realitate, ceea ce mie îmi lipsește este disciplina. Nu este suficient să îți dorești un lucru, ci trebuie ca fiecare dintre noi să elaboreze un sistem propriu care să funcționeze și să ne ajute să facem lucrurile atunci când e bine să le începem, nu când nu avem altceva de ales decât să ne apucam, cum am mai amintit și mai sus în stabilirea obiectivelor. Mult timp nu mi-am dat seama că o schimbare în mindset este cu mult mai valoroasă decât o schimbare în comportament. Atunci când schimbi un lucru pe care îl faci, schimbi doar un rezultat, dar atunci când schimb un mindset, tragi după tine toate obiceiurile bune care vin cu el.
9. Outfit declutter
De când eram mici, ai noștri ne pregăteau de prima zi de școală cu cele mai bune haine pe care le aveam. Astfel, și noi am preluat acest obicei și ne gândim care sunt cele mai bune haine pe care să le purtăm în prima noastră zi înapoi la facultate. Sub umbrela consumerismului, asta înseamnă mai mulți bani aruncați pe niște haine pe care o să le purtăm doar de câteva ori până o să uităm de ele în dulap.
Din punctul meu de vedere, n-avem nevoie de 100 de outfit-uri pentru toate zilele de facultate pe care le avem, ci doar de 5 look-uri bine gândite pe care să le porți până la epuizare. Mai ales dacă începi orele de dimineață, chiar și 20 de minute înseamnă prea mult pentru a-ți alege cu ce te vei îmbrăca atunci când deja ai alte lucruri mult mai importante de rezolvat înainte să pleci pe ușă. De aceea, e bine să ai deja 5 look-uri pregătite dinainte, pe care să le poți pune pe tine în câteva minute indiferent dacă e 6 jumate dimineața sau 12 prânz când trebuie să pleci. În realitate, nimănui nu îi pasă când ai purtat ultima dată cămașa aceea albă sau pantalonii gri, dar ceea ce contează este să te simți tu încrezător că porți un outfit pe placul tău.
Știu și eu foarte bine că nu e ușor să scoți toate hainele din dulap ca să decizi ce e de păstrat și ce e de dat mai departe, iar acest proces poate să dureze chiar o zi întreagă. În același timp, nu uita să te gândești care sunt piesele versatile pe care să le ai mereu la îndemână.
10. Take a day off
Din când în când, o zi liberă e fix ceea ce ai nevoie, fie și o zi liberă de la distracția cu prietenii dacă cu ei ți-ai petrecut toată vara. Găsește-ți timp să petreci cu tine, nu cu ultimele seriale de pe Netflix sau cu ochii în toate ecranele din casă. Încearcă să te bucuri de puțină liniște înainte să te mobilizezi pentru ceea ce te așteaptă mai departe, fie școală, facultate sau job – pentru că altfel nu ai cum să îți dai seama dacă ești pe drumul cel bun. Găsește-ți inspirația în propria persoană, fii mândru de ceea ce ești și află care sunt cele mai importante lucruri pentru tine.
Sper din tot sufletul ca aceste 10 lucruri să te ajute să te pregătești de un nou an academic. Dacă ai și alte sugestii sau obiceiuri fără de care nu poți, lasă-le mai jos în comentarii ca să le pot citi eu și oricine mai e curios.